Halkbana!

Det är så mycket som jag vill skriva nu som jag har varit med om idag! Men jag måste och ska försöka begränsa mig ;).
Okej jag börjar från början.

I morse åkte vi iväg till Bergvik till halkbanan klockan 10.00. Vi åkte först till Gävle och hämtade upp 5 stycken som skulle till halkbanan med oss. Ca en  timme efter så var vi i Bergvik och fick börja med att göra alkoholtest så vi alla fick blåsa och alla klarade sig ;). Vi var 4 tjejer och 4 killar. Alla förutom jag var mellan 19 och 30 års åldern själv är jag endast 17 år så jag var yngst. Efter att vi hade blåst delade vi på oss så att vi blev 4 och 4 i två grupper. Den andra gruppen gick ut och vi andra fick vara kvar i rummet och väga vad vi väger om man krockar i 50 kilometer i timmen och jag vägde runt 2300 kg då! 

Sen kom den andra gruppen in och vi fick gå ut. Då gick vi till en bil som var upphöjd alla satt sig i bilen och så började bilen snurra det var roligt men läskigt faktiskt. Om man tänkter att det skulle vara en olycka. Först blev vi snurrade ett kvarts varv sen ett halvt varv så att vi hamnade upp-och-ner och så pratade han lite och sen blev vi snurrade ett kvarts varv igen och så stannade vi där sen var vi tillbaka. 

De var bara jag som hade kört automatbil förr så vi gick igenom hur man kör en sån bil. Jag och E delade bil och fick börja med automat, då man körde på den "raka" banan med automatbilarna. Vi körde i olika hastigheter och fick bromsa allt vad vi hade på både asfalt och på "is" som var gjord av plåt och vatten. Vi hade walkie talkie i bilarna så de som jobbade där sa hur och vart vi skulle köra och hur fort de skulle gå. De var lite roligt när dom pratade i walkie talkina. De var skyltat där vi skulle börja bromsa så den som körde bromsade när man var framme vid skylten och så kollade den andra som satt bredvid hur många meter man kom och skrev ner det. Vi fick prova att välja för "barn" som var borstar men det gick inte så bra, i 60 km i timmen körde både jag och E på dom. Men i 55 km i timmen gick det jätte bra. Det skilljer bara 5 kilometer! Så när jag körde och "kraschade" så var min kraschhastighet 43 kilometer i timmen! Om man kör 5 kilometer fortare än vad man ska göra så kan det gå riktigt illa märkte vi! 

Innan vi bytte bilar så tog i en kort paus då vi fick macka och dricka.

Och så var det dags för de manuella bilarna. Med de manuella bilarna körde man på den "kurviga" banan. Där gjorde vi lika som på den raka banan, vi körde i olika hastigheter som vi blev tillsagda och skulle bromsa fast nu var det ju kurvigt också. Sen gjorde vi så att vi fick köra i en hastighet och så skrek dom i walkie talkiena "bromsa" och så gjorde vi det. Hehe E råkade få lite mycket sladd så vi snurrade runt ett varv. Sen skulle vi börja bromsa mitt i banan stå still och därefter börja på ettans växel och börja köra utan att spinna. Och det var lika där, körde man 5 kilometer fortare än vad man skulle så klarade ingen det!

Vi körde ca 1 timme i varje bil, fast de kändes inte som det, för vi hade så roligt.

Jag har ingen bild från banan, vi lämnade allt inne medans vi körde men jag har en liten bild när jag har parkerat bilen vi åkte och körde i vid tanken hehe :)


Efter att vi hade kört så var det en kort teorilektion sen fick vi våra intyg :)! Och sen så åkte vi hem.

De har varit en jätterolig och intressant dag! Jag och E märkte att vi hade samma humor och skrattade åt lika saker så vi hade det ganska roligt i bilen. E kommer från Stockholm, men vi får hoppas att vi kommer att träffas någon gång då hon är här hos hennes släktingar!

Puss


Kommentarer
Postat av: Lilla jag

Men var roligt du har haft.KUL.

Nu vet du lite mer.

Hoppas att ni kommer att träffas !!

Ha en skön dag

Kram

2009-04-10 @ 13:02:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0