Lyssna på kroppen, varför det?

Tjollahopp :)!

I morse efter frukosten tog jag en promenad på ca 30 minuter, jag är inte snorig idag och jag är inte hes heller :)! Jag bara hostar, så nu är det dax att börja träna igen och få göra det jag är född till att göra ;) hoppa, springa, träna, snurra, ja allt det där :)! Så jag började med en liten promenad ska ändå ta det lite lugnt nu i början när jag precis har blivit frisk från förkylningen. (det var väll det felet jag gjorde för ca en vecka sedan, sprang 3 km fast jag inte var helt frisk).

Varför kan man inte bara lyssna på kroppen? Varför ska man lyssna på kroppen? Är det så svårt att bara sitta still? Ja det är det för en tjej som mig som är i gång hela tiden och alltid har varit det, har alltid tränat och annars på fritiden gjort andra fysiska saker, som att hoppa stuttsmatta, cykla, gå, springa, you name it :)! Sen när man blir sjuk eller förkyld då, ja när jag får feber sover jag mycket så febern brukar gå över snabbt men sen blir jag förkyld då känner jag mig inte "sjuk"  för när jag är förkyld då har jag energin och orkar göra allt som jag brukar göra så då kör jag igång igen (fast jag inte ska)! Men nu SKA jag lyssna på min kropp och jag tycker själv att jag har varit ganska stilla har bara cyklat ibland annars fått skjuts dit jag ska, inte tränat på ca 1 vecka, inte hoppat stuttsmatta, inte varit ute och gått långa sträckor m.m. alltså inte ansträngt mig! De tycker jag är bra gjort eftersom att jag hela tiden har haft spring i benen! Men nu när jag blivit nästan helt frisk ska jag inte köra på så det ryker även fast jag gillar det, nej nu ska jag börja lugnt och sen öka när jag är HELT frisk!  

Jag har ju också problem med mina knän och det säkert eftersom att jag åker konståkning men inte vill jag gå av isen efter en halvtimme! Nej då stannar jag kvar! Det är självklart helt fel, men efter några förläsningar har det gått in i mitt huvud att man kan träna fast man har ont men på ett annat sätt och att man ska gå till en rehabilitering precis som jag har gjort för att de kan ge tips m.m. Och att man ska vila när man är sjuk för det tjänar man bara på (förr gick jag inte till någon rehabilitering för jag var 100 på att de skulle säga att jag inte fick träna mer) men efter mycket om och men gjorde jag det och det har blivit bättre. Okej jag får inte springa om det gör ont, inte hoppa om det gör ont m.m. (det är en sak som jag tycker är tråkigt, att sitta och kolla på andra som gör det jag också skulle vilja göra men kan inte för att det gör ont) men då har jag fått andra tips på hur jag kan träna för att träna samma muskler fast på ett sätt som inte gör ont, och då slipper jag sitta på sidan och bara titta :). Jag kanske håller på och lär mig att lyssna på min kropp nu? (Det hoppas jag :)!) Och varför ska man lyssna på den då? Jo för det lönar sig faktitskt :)! (Jag vet att det gör det men det märker man ju inte förrän man har gjort fel en gång) 

Jag kan säga till er läsare att ni SKA lära er att lyssna på er kropp innan det är försent så att ni inte kan träna eller göra det ni tycker är roligt! För om ni inte gör som kroppen "säger" så kan det gå helt fel, det har jag nu lärt mig efter att inte gått till rehabiliteringen tidigare (det har givetvis blivit sämre bara för det) men nu blir det bara bättre eftersom att jag har fått hjälp :)!


Kommentarer
Postat av: Lilla Jag

Mycket kloka ord.

Hoppas nu att du värkligen lyssna på din kropp nu mmm mmmm Puss och Kram

2009-06-08 @ 13:25:50
Postat av: H A I D I J A K O B S S O N

Hejdär :) haft en bra dag hitils ?

2009-06-08 @ 13:53:23
URL: http://haaiidi.blogg.se/
Postat av: N

Tack :)

Ja :) Puss och Kram

2009-06-08 @ 14:21:25
Postat av: jess

haha lyssna på kroppen ;)

va bra att du lagt till mig :) kikar sen! :D

& tårtan var god kan jag lova ;)

2009-06-08 @ 22:12:05
URL: http://jessljungberg.blogg.se/
Postat av: steff ♥

Heejsan!

fin blogg = )



Allt väl??

2009-06-13 @ 21:46:53
URL: http://hotlikeyou.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0