Röntgen!

När jag va på sjukhuset så läste jag lite vart ordet röntgen kommer ifrån så jag tänkte lite kort berätta det :)! Tråkigt kan vissa tycka men jag tror också att någon kan tycka att det är lite intressant :)

Wilhelm Conrad Röntgen föddes den 27 mars 1845 i Lennep, Tyskland som det enda barnet till en tyghandlare. Han gick först på en internatskola och efter det började han på gymnasiet i Ütrechts tekniska skola där han aldrig fick någon slutexamen. Han blev utesluten från skolan när han vägrade att ange en kamrat som gjort en kariaktyr av en lärare och därmed själv anklagades för att ha utfört tekniken.

Därför kunde han inte genomföra vanliga universitetsstudier men han kunde ändå fortsätta att studera i Schweiz.

1869 disputerade han i fysik på Zürich Universitet.

1895 ägnade han mycket av sin tid åt studier av fenomen vid elektriska laddningar i gaser vid exremt låga tryck. En regning kväll 8 november samma år, upptäckte han att den platta bestrukten med ett fluorescerande ämne, bariumplatocyanid, lyste upp när han kopplade elektrisk spänning över ett vacuumrör trots att detta var täckt av ljustätt papper.

Röntgen förstod direkt att han hade upptäckt en helt ny form av av strålar. Han kallade strålarna X-strålar. Snart förstod han också att de hade förmågan att genomtränga den mänskliga kroppen och at detta gick att avbilda fotografiskt. 

Han tog en bild på sin hustrus Berthas vänstra hand, Den bilden blev med tiden mycket berömd och kallas idag världens första röntgenbild.

Röntgens experiment upprepades över hela världen och potentialen hos de nya "X-strålarna" blev snabbt uppenbar inom den medicinska världen. 

För sin upptäckt fick Röntgen 1901 ta emot det örsta nobelpriset i Fysik.  

Det här hade jag ingen aning om och jag hade heller ingen aning att Röntgen var ett efternamn. Det var lite intressant att läsa tycker jag :).  


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0